اختلال یادگیری از تعریف تا درمان | بهترین مرکز درمان اختلال یادگیری

کودکان دارای اختلال یادگیری دارای شرایطی هستند که توانایی یادگیری آن ها تحت تاثیر قرار گرفته است

اختلال یادگیری
۱,۹۰۰

اختلال یادگیری

اختلال یادگیری از تعریف تا درمان

اختلال یادگیری چیست؟

کودکان دارای اختلال یادگیری دارای شرایطی هستند که توانایی یادگیری آن ها تحت تاثیر قرار گرفته است. آن ها دچار مشکلاتی  مانند درک آنچه مردم می گویند، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، انجام عملیات ریاضی می شوند.  اغلب کودکان دارای بیش از یک نوع ناتوانی یادگیری هستند. آنها همچنین ممکن است شرایط دیگری مانند اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) داشته باشند که می تواند باعث چالش های بیشتری شود.

 برای مطالعه ی بیشتر: درمان قطعی بیش فعالی 

چه چیزی باعث اختلال یادگیری می شود؟

اختلال یادگیری هیچ ارتباطی با هوش ندارد. بلکه به علت مشکلاتی در مغز ایجاد می شوند و بر مغز تاثیر می گذارند. این تفاوت ها معمولا در هنگام تولد وجود دارد. اما عوامل خاصی وجود دارد که می تواند در ایجاد یک ناتوانی یادگیری نقش داشته باشد، از جمله

  • ژنتیک
  • اثرات محیطی (مانند سرب )
  • مشکلات در دوران بارداری (مانند سوء مصرف مواد مادر )
اختلال یادگیری
اختلال یادگیری

چگونه می توانم بفهمم که فرزند من دارای اختلال در یادگیری است؟

هر چه زودتر بتوانید ناتوانی یادگیری را شناسایی و درمان کنید، بهتر است. متأسفانه اختلال یادگیری معمولا تا زمانی که کودک به  مدرسهنرفته شناخته نمی شود. اگر متوجه شوید که فرزند شما دچار چالش در یادگیری است، با معلم کودک و روانشناس و روانپزشک در مورد ارزیابی ناتوانی در یادگیری صحبت کنید. این ارزیابی ممکن است شامل یک معاینه پزشکی، بحث در مورد تاریخچه خانوادگی و آزمایش هوش و تمرین در مدرسه باشد. ( مشاوره زناشویی آنلاین )

بسیاری از کودکان در برخی مواقع با خواندن، نوشتن یا انجام وظایف مرتبط با یادگیری مشکل دارند. این بدان معنا نیست که آنها دارای اختلال های یادگیری هستند. کودک دارای اختلال یادگیری اغلب دارای چند نشانه مرتبط است و در طول زمان نشانه ها از بین نمی روند. نشانه های ناتوانی یادگیری از فرد به فرد دیگر متفاوت است. لطفا توجه داشته باشید که نشانه های عمومی مشترک در اینجا فقط برای مقاصد اطلاعاتی هستند.

نشانه های معمولی که ممکن است نشان دهد فرد دارای اختلال یادگیری است عبارتند از:
  • مشکلات خواندن و نوشتن
  • مشکلات ریاضی
  • حافظه ضعیف
  • مشکلات توجه

یک کودک دارای اختلال یادگیری همچنین ممکن است در یکی یا بیشتر از موارد زیر مشکل داشته باشد:

  • عمل بدون فکر کردن درباره نتایج احتمالی (تحریک پذیری)
  • ناتوانی در “عمل کردن” در مدرسه متناسب با شرایط اجتماعی
  • دشواری در متمرکز ماندن
  • به راحتی پریشان شدن
  • دشواری در بیان صدای کلمات یا بیان افکار
  • صحبت کردن مانند یک کودک کوچکتر با استفاده از عبارات کوتاه و ساده
  • نانوانی در گوش کردن به مطالب 
  • مشکلات مربوط به تغییر در برنامه یا شرایط
  • مشکلات درک کلمات یا مفاهیم

این علائم به تنهایی برای تعیین اینکه فرد دارای اختلال یادگیری است کافی نیست. فقط یک متخصص حرفه ای می تواند یک اختلال یادگیری را تشخیص دهد . هر کودک مبتلا به ناتوانی در یادگیری نشانه های خود را دارد. گاهی یک کودک همه ی این نشانه ها را ندارد. کودکانی که در مدرسه به آن ها زبان دوم تدریس می شود ممکن است علائم مشکلات یادگیری یا ناتوانی یادگیری را نشان دهند. برای ارزیابی ناتوانی در یادگیری باید این نکته را در نظر گرفت که آیا دانش آموز دو زبانه است یا یک زبان. ( مرکز مشاوره خانواده )

اختلال یادگیری
اختلال یادگیری

 

درمان های اختلال یادگیری چیست؟

شایع ترین درمان برای ناتوانی های یادگیری، آموزش ویژه ای است.یک معلم یا سایر متخصصان یادگیری می تواند به کودک کمک کنند تا مهارت های خود را با استفاده از نقاط قوت و پیدا کردن راه هایی برای ضعف های خود یاد بگیرند. تعلیم دهندگان ممکن است روش های تدریس خاص را امتحان کنند، تغییراتی در کلاس درس ایجاد کنند یا از تکنولوژی هایی استفاده کنند که بتواند نیازهای یادگیری کودک شما را تامین کند. بعضی از کودکان همچنین از معلمین یا درمانگرهای گفتاری یا زبان کمک می گیرند.

همچنین  پیشنهاد می کنیم با انواع گفتار درمانی آَشنا شوید!

یک کودک مبتلا به ناتوانی در یادگیری ممکن است با اعتماد به نفس پایین، سرخوردگی و مشکلات دیگر درگیر باشد. متخصصان بهداشت روان می توانند این احساسات کودک شما را درک کنند، راه کارهای مقابله ای ربه او آموزش دهند. اگر فرزند شما شرایط دیگری مانند ADHD داشته باشد، برای درمان آن نیز نیاز به درمان دارد.

اختلال یادگیری
اختلال یادگیری

مداخله زودهنگام می تواند اثرات این اختلال را کاهش دهد.افراد دارای ناتوانی در یادگیری می توانند راه هایی برای مقابله با ناتوانی خود داشته باشند. کمک به موقع، فرصت موفقیت در مدرسه و بعدا در زندگی را افزایش می دهد. اگر ناتوانی های یادگیری بدون درمان باقی بمانند، ممکن است کودک احساس ناراحتی کند، که می تواند منجر به عزت نفس پایین و مشکلات دیگر شود. کارشناسان می توانند به یک کودک مهارت های یادگیری را با ساختن نقاط قوت فرزند و پیدا کردن راه هایی برای جبران ضعف های کودک کمک کنند. مداخلات بسته به ماهیت و میزان معلولیت متفاوت است.

خدمات ویژه آموزشی

کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری می توانند خدمات آموزشی ویژه دریافت کنند. قانون تعلیم و تربیت افراد معلول (IDEA) مستلزم آن است که مدارس دولتی برای کودکانی که دارای اختلال هستند، کمک های آموزشی ویژه ای را ارائه دهند. هر کودک این خدمات را از سن 6-7 سالگی شروع می کند و تا سن دبیرستان و سپس دانشگاه آن را ادامه می دهند.برای افرادی که دچار اختلال یادگیری هستند این خدمات باید از کودکی آغاز شود. IDEA مستلزم آن است که آموزش در محدوده ای که برای آن ها مناسب است تدریس شود. این به این معنی است که محیط آموزشی باید از نیازها و مهارت های کودک تاثیر بپذیرد، در حالی است که حداقل محدودیت های تجربیات یادگیری معمول را برآورده می کند. برای واجد شرایط بودن برای خدمات آموزشی ویژه، یک کودک باید توسط سیستم مدرسه و روانشناسان مورد ارزیابی قرار گیرد و از ملاک های لازم برای این اختلال برخوردار باشد. والدین و مراقبین می توانند با مدرس مدرسه یا هماهنگ کننده آموزش ویژه خود تماس بگیرند تا بدانند چگونه فرزندشان ارزیابی می شود.

در زیر برخی از اختلال های یادگیری رایج و درمان مرتبط با آن ها معرفی می شود:

نارساخوانی

تکنیک های تدریس شدید این می تواند شامل روش های خاص، گام به گام و بسیار روشمند برای تدریس خواندن با هدف بهبود زبان هر دو زبان و مهارت های مکالمه زبان باشد. این تکنیک ها عمدتا فشرده تر از لحاظ چگونگی وقوع آنها و مدت زمان آنها هستند و اغلب شامل گروه کوچکی یا آموزش یک به یک هستند. اصلاحات کلاس درس معلمان می توانند دانش آموزان را با اضطراب اضافی برای انجام وظایف به پایان برسانند و تست هایی را که می تواند کودک را به جای خواندن آنها سوالات را بشنود، فراهم می کند.استفاده از تکنولوژی کودکان مبتلا به نارساخوانی ممکن است از گوش دادن به کتاب های صوتی یا استفاده از برنامه های پردازش متن بهره مند شوند. ( مشاوره خانواده آنلاین )

دیس گرافیک 

ابزار مخصوص. معلمان می توانند امتحانات شفاهی را ارائه دهند، یک یادداشت گیرنده را تهیه کنند یا به جای نوشتن آن ها کودکان را به گزارش های ویدئویی بگمارند. نرم افزار کامپیوتری می تواند کودکان را قادر به تولید متن نوشتاری کند. استفاده از تکنولوژی برای کودک مبتلا به دیس گرافیک می تواند به آموزش برنامه های پردازش کلمه، از جمله آنهایی که شامل ترجمه صوتی به صورت متن یا ضبط صوتی به جای نوشتن با دست باشد، آموزش داده شود.برای کاهش نیاز به نوشتن معلمان می توانند یادداشت ها، خطوط و ورق های مطالعه قبل از چاپ را ارائه دهند.

دیس کالکولی یا ناتوانی در عملیات ریاضی

با استفاده از تکنیک های بصری معلمان می توانند تصاویری از  کلمه را به کودک نشان دهند و دانش آموزان را به چگونگی استفاده از مداد رنگی برای تمایز بخشی از اعداد نشان دهند. کمک های حافظه. اشعار و موسیقی می تواند به کودک کمک کند مفاهیم ریاضی را به یاد بیاورد. کامپیوترها به یک کودک مبتلا به دیس کالکلویا برای یادگیری مفاهیم می تواند کمک کند. بنابراین شناسایی نوع اختلالات و درمان مناسب با هر کدام از آن ها ضروری است. (مرکز مشاوره کودک )

 

اختلال یادگیری
اختلال یادگیری
مرکز مشاوره کودک و مادر برای ارزیابی و درمان اختلال یادگیری در کنار کودکان و والدین آن ها هستند و با تکنیک های مختلف مانند گفتار درمانی، بازی درمانی و … به یاری این کودکان می شتابد. برای رزرو وقت با ما تماس بگیرید. 
02122636858
نویسنده: سحر احسانی، روانشناس

منبع


مطالب پیشنهادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.