کودک لجباز ؛ علت لجبازی و نحوه ی برخورد کردن با او

لجباز بودن کودکان انواع مختلف دارد و علت بروز لجبازی در آنها نیز متفاوت است.

۲,۲۶۴

کودک لجباز

 

تعریف کودک لجباز

در یک تعریف ساده، کودک لجباز کودکی است که از پذیرفتن و اطاعت کردن از فرمان‌ها و دستورات پدر و مادر و یا کسانی که مسئولیت او را به‌عهده دارند سرباز می‌زند.

این امر می‌تواند به‌سه دلیل باشد :

  •  ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی کودک
  •  سن و سال کودک
  •  و الگو گرفتن از پدر و مادر باشد.

 

کودک لجباز
کودک لجباز

 

لجباز بودن کودکان انواع مختلف دارد و علت بروز لجبازی در آنها نیز متفاوت است.

معمولا سن کودک لجباز بالای سه سال است و برای کودکان زیر سه سال این واژه به کار می‌رود، چرا که لجبازی کودک دو ساله یک رفتار هدفمند نیست. کودک لجباز مشکلات خود را اعم از مشکلات جسمانی ، تعارضات درونی و غیره را به صورت گریه کردن ، نق زدن، پرخاشگری، بهانه گرفتن ، کم خوابی یا بی خوابی ، غذا نخوردن و بی اختیاری ادرار نشان می دهد .

اما لجبازی کودکان بالای ۷ سال را باید جدی گرفت و نسبت به کودک دو ساله برخورد متفاوتی باید با او داشت.

ویژگی های یک کودک لجباز

  • نیاز شدیدی به توجه و دیده شدن
  • محکم و قاطعانه تمایل به مستقل شدن
  • کج خلقی و بهانه گیری نسبت به کودکان هم سال خود
  • کارهای باب میل خودش را با سرعت دلخواه  پیش می‌برد

پیدا کردن مشکل اصلی لجبازی کودک

باید علت مشکل را پیدا کرد و به آرام شدن کودک کمک کرد. واکنش هایی همچون تنبیه کردن و توجه نکردن به کودک زمینه‌ساز تصاویر نامطلوب از والدین در ضمیر ناخودآگاه او می شود.

در مقابل لجبازی کودکان نباید واکنش نشان داد. اگر درجه ی لجبازی کودک پایین باشد با بیان می توان آن را حل کرد ، در غیر این صورت اگر والدین رفتار نادرست از خود نشان دهند و لجبازی او افزایش می‌یابد و راه حل آن سخت تر خواهد شد.

مدارا کردن با کودک لجباز 

با اینگونه کودکان باید به نرمی رفتار کرد و عواملی که موجب بروز لجبازی شده است را پیدا کرده و کودک را از آن عامل دور کرد . مثلاً کودکی که در مرکز خرید از مادر و پدر خود می‌خواهد که هر چیزی را برایش خریداری کنند نباید به مرکز خرید برد،  یا اگر کودک ابزار خطرناکی را برای بازی کردن درخواست کرد چیزی را جایگزین آن ابزار کنند.

کودک لجباز
کودک لجباز

کودکان در آغاز چهار سالگی وارد محیط‌های اجتماعی کوچک میشوند و رفتارهای یکدیگر را می بینند و تأثیر می‌پذیرند و با الگوبرداری منفی رفتارهای نامناسبی را با والدین خود اجرا می کنند.

آنها باهوش هستند و با امتحان کردن رفتارهای مختلف سعی بر این دارند که پدر و مادر را تسلیم خواسته‌های خویش کند و با این کار قدرت خود محوری پیدا می‌کنند.

 

راه حل ها و چگونگی رفتار کردن با کودکان لجباز 

 

میدان دادن به لجبازی کودک 

با کودک  وارد جنگ قدرت نشوید و به او میدان بدهید . پدر و مادر باید به کودک میدان دهند تا خود کودک کارهای شخصی اش را انجام دهد و در بعضی از زمینه ها نظر او را نیز بپرسند ، فعالیت هایی از این دست باعث اعتماد به نفس ، خود باوری بیشتر کودک و جلب توجه به صورت مثبت می شود و انرژی کودک را به سمت مثبت می کشاند.

به کودک لجباز پاداش ندهید

خیلی از پدر و مادرها  ندانسته برای جلوگیری از لجبازی کودک به او پاداش می‌دهند. وقتی قوانین سخت برای کودک میگذاریم و به ‌دلیل آنکه حوصله فکر کردن و همراهی کردن با خواسته های کودک را نداریم به هر خواسته او از روی عادت نه می‌گوییم، با پافشاری و اصرار کودک مواجه می‌شویم. کودک با لجبازی و پافشاری از شما می‌خواهد که با خواسته ی او موافقت کنید و شما تسلیم خواسته ی او می شوید.کودک متوجه می شود که می‌تواند با اصرار و لجبازی به خواسته های خود برسد.

به کودک خود بی احترامی نکنید

ممکن است به‌ خاطرکم بودن سن کودک به نظر و احساس او توجه نکنید و کودک را جدی نگیرید، طرزفکر خود را در همه مواقع آگاهانه و درست بدانید. یا حتی حرف کنایه دار به کودک بگویید، به خواسته‌ها و احساسات کودک بی‌احترامی کنید، و به خاطر بی حوصلگی هایتان وسط حرف او بپرید. تمام این موارد موجب افزایش لجبازی در کودک می شود.

کودک لجباز
کودک لجباز

کودک خود را تنبیه نکنید

تنبیه برای انجام ندادن درخواست پدر و مادر و یا مجبور کردن کودک برای انجام درخواست های پدر و مادر یکی از مهمترین فاکتورهایی است که یک کودک بااراده را تبدیل به یک کودک لجباز می‌کند.

سعی کنید او را درک کنید و با او صحبت کنید

 به کودک خود بگویید که درک می‌کنید او چقدر دوست دارد که زمان بیشتری در کنار دوستش بازی کند و بسیار ناراحت کننده است که پدر کار دارد و مجبور هستیم برویم. وقتی کودک متوجه میشود که پدر و مادر او را درک میکنند راحت تر با مسائل کنار می آید.

خواسته های خود را شفاف و روشن به او وبگویید

جملاتی مثل «بچه خوبی باش»، «میهمانی رفتیم سر و صدا نکن»، «حواست به کارهایی که میکنی باشه»، « یه کاری نکن عصبانی بشم» هیچکدام از این جمله ها برای کودک معنی ندارد، چون کودک نمی‌داند شما از او چه می‌خواهید. شما باید قبل از آنکه جایی بروید، شرایط و موقعیت آن مکان را برای کودک به طور ساده توضیح دهید و بگویید در این مکان چگونه باید رفتار کند. چه کارهایی را میتواند انجام دهد و چه کارهایی را نمیتواند. مثلا اگر به رستوران میروید باید به او بگویید آنجا مکانیست که میتواند بلند صحبت کند، غذا بخورد , و به موزیک گوش دهد. یا وقتی که به کتابخانه می‌روید، به او بگویید آنجا مکانی است که همه ساکت هستند، چون می‌خواهند مطالعه کنند. پس در آنجا ما هم حرف نمی‌زنیم و قرار است کتاب بخوانیم. اگر خواسته ای داشتی با صدای آرام میتوانی بگویی .

کودک لجباز
کودک لجباز

رفتارهای مثبت کودک را تقویت و او را تشویق کنید

گاهی وقت ها پدر و مادر به‌ قدری از لجبازی کودک خود خسته می شوند که کنترل کردن پرخاشگری و لجبازی کودک برایشان ناممکن می شود. اگر بدون فکر اقدام به کاری کنید، شاید به طور ناخواسته رفتار اشتباهی از خودتان نشان دهید که لجبازی او را تشدید کند. مثلا اگر کودک‌ شما تقریبا به هرچیزی که  به او می‌گویید پاسخ منفی می‌دهد، باید از خودتان بپرسید که آیا من هم زیاد به خواسته های او پاسخ منفی میدهم؟ و اگر به این نتیجه رسیدید که خودتان نیز این کلمه‌ی منفی را زیاد تکرار می‌کنید، پس حواستان باید باشد که در تقویت رفتار منفی او تاثیر گدار بوده اید.

جهت استفاده از خدمات درمانی روانشناسی کودک  و رزرو نوبت با متخصصان می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید

02122636858 – 09212773724

مطالب پیشنهادی 

سرماخوردگی بارداری چه عوارضی دارد ؟ معجون معجزه آسای سرماخوردگی بارداری

تغذیه در بارداری | رازهایی درباره تغذیه هفته به هفته در…

تست هوش دادین تا حالا ؟ 🙂 نمره هوشتون چنده ؟ | مرکز تست هوش

دکتر روانشناس کودک کارش چیه؟ روانشناس کودک خوب چطوری پیدا…

خواب کودک | 6 راه فوق العاده بهبود خواب کودک شما | بهترین…

بازی درمانی چیست؟ | تکنیک های بازی درمانی | مراکز بازی…

سرماخوردگی بارداری چه عوارضی دارد ؟ معجون معجزه آسای…

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.