دیر حرف زدن کودک | درمان دیر حرف زدن کودک

دیر حرف زدن کودکان
۴,۹۹۵

دیر حرف زدن کودک

دیر حرف زدن کودک

دیر زبان باز کردن کودک در حالتی قابل تشخیص است که کودک تا 3 سالگی نتواند با همسالان خود ارتباط برقرار کند و حرف بزند و به اندازه ی آنها دایره ی لغتی خوبی نداشته باشد. یکی از دلایل عمده و شایع این مساله کاهش ارتباط کودک با والدین است، اغلب والدین به دلیل شاغل بودن و کم توجهی به کودک، باعث ایجاد این مساله در کودک میشوند.

دلایل دیر حرف زدن کودک

دیر حرف زدن کودک دلایل متنوعی دارد از جمله:

1- مشکل در آناتومی گفتار کودک: مثلا کودکان لب شکری و کوتاهی در بند زیر زبان، باعث تاخیر در حرف زدن کودک می شود.

2- مشکلات مغزی در بخش گفتاری مغز: از جمله عقب ماندگی ذهنی، مشکل در بخش شنیداری مغز و اختلال در ارتباط بین بخش شنیداری، دیداری و گفتاری مغز

3- مشکل شنیداری: مشکل شنوایی نیز می تواند یکی از علل تاخیر در گفتار باشد، بنابراین حتما کودک خود برای سنجش تست شنوایی بررسی کنید.

4- مشکلات محیطی: گاهی کودکان از لحاظ گفتاری، محیط اطرافشان غنی نمی باشد و والدین به دلیل مشغله فراوان کمتر با کودک خود ارتباط کلامی دارند، که این نیز می تواند یکی از دلایل تاخیر در گفتار کودک شود.

5- سایر مشکلات پزشکی: مانند عقب ماندگی ذهنی، اوتیسم، کم شنوایی، فلج مغزی و …

برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه گفتار درمانی کودکان و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

02122636858 –  09212773724

درمان دیر حرف زدن کودک

در اینجا  برای جلوگیری از این مشکل  چند راهکار ساده پیشنهاد میکنیم:

1. ملاقات با یک گفتار درمانگر

ترجیحا کسی که  کودکان متفاوتی را دیده است و به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت میکند ، بسیار راحت تر میتواند این مشکل را در کودک شما تشخیص دهد. متخصص گفتار درمان بعد از ملاقات کودک، برای مدت کوتاهی با والدین صحبت میکند و روند زندگی خانواده را جویا میشود، برای مثال کیفیت روابط واالدین با یکدیگر و کیفیت رابطه ی والدین با کودک، میزان تنش های عصبی موجود در خانه و غیره… . سپس برای کودک شما روند درمانی خاصی را پیشنهاد میکند.

دیر حرف زدن کودک
دیر حرف زدن کودک

2. شنوایی فرزند خود را بررسی کنید

دیر حرف زدن کودک
دیر حرف زدن کودک

شنوایی کودک نقش مهمی در تکلم او دارد، اگر در شنوایی کودک شک دارید حتما او را به یک متخصص شنوایی سنجی ببرید.

3. 30 دقیقه در روز را در کنار کودکتان بگذارید

دیر حرف زدن کودک
دیر حرف زدن کودک

 

30 دقیقه در روز را برای کودک خود صرف کنید، او را تحت نظر بگیرید و بررسی کنید که چه عواملی باعث هیجان او میشود. او به چه چیز هایی نگاه میکند،  با چه وسایلی بازی میکند؟

گفتار کودکان زمانی بهبود پیدا میکند که ما برای هر وسیله ی اطراف کودک اسمی بگذاریم و این اسم را به کودک مداوم یاد اوری کنیم مثلا :”این توپ است ، و در ادامه  به او بگویید: لطفا توپ را بیاور و اسمش را بلند برای من تکرار کن ” در این زمان شما توجه کودک را بسیار بالا میبرید که باعث میشود که او یادگیری بیشتری داشته باشد.

4.کتاب ها را با هم نگاه کنید.

 

دیر حرف زدن کودک
دیر حرف زدن کودک

خواندن برای کودکان مهم است. زمانی که کودک انرژی و حوصله ی نشستن در کنار شما را دارد، این بهترین فرصت است ک با او کتاب بخوانید، زیرا کتاب خواندن دو عمل را در کودک تقویت میکندو باعث میشود کودک تمرکز بالایی داشته باشد و کلمه مورد نظر را در قالب داستان میبیند و کاملا میتواند او را تصور کند. گاهی اوقات از کتاب هایی استفاده کنید که لغت و تصویر کنار هم باشند. این کار حافظه ی تصویری او را فعال تر میکند.

5- بازی درمانی

بازی درمانی یکی از بهترین روشهای تقویت کلامی کودکان است. شما در حین بازی کردن می توانید کلمات را به او بیاموزید. در بازی، روش پرسش و پاسخ را در پیش بگیرید و از کودک بخواهید به سوالات شما پاسخ دهد. بازی همچنین باعث افزایش خلاقیت کودکان می شود. در هنگام بازی، با کودک ارتباط چشمی با او برقرار کنید و کودک را لمس کنید و در آغوش بگیرید.

دیر حرف زدن کودکان
دیر حرف زدن کودکان

در مدرسه

1- با معلم او حرف بزنید

مربی کودک، بر نیاز والدین برای برقراری ارتباط با معلمان و کارکنان مدرسه تأکید می کند. ارتباط والدین و معلم یک ابزار مهم برای کمک به بچه های خجالتی در مدرسه است. با مقایسه نحوه کار فرزندتان در مدرسه و در خانه شروع کنید. چه فعالیت هایی کودک شما  دوست دارد در خانه  که بخشی از کلاس نیست، انجام دهد؟  اطلاعات را با معلمان فرزندتان جمع آوری کنید و به دنبال روش هایی برای کمک به ایجاد یک مکان جذاب و راحت در کلاس درس باشید.

2- مدرسه را برای او جذاب کنید

دیر حرف زدن کودک
دیر حرف زدن کودک

به عنوان مثال، اگر فرزند شما با اشکالاتی مواجه شده است، اما درمورد این مشکلات در مدرسه ی او صحبتی نمیشود، اطمینان حاصل کنید که معلم، فرزند شما را مجبور به ارائه رسمی نمی کند، اما از او بخواهید فرصتی را برای گفتگو یا پاسخ به سوالات برای کودک شما در نظر گیرد. معلم میتواند با استفاده از مهارت های خود بحثی داغ و هیجان انگیز را ایجاد کند تا کودک در آن شرکت نماید. حتی اگر فرزند شما به درستی حرفی نزند، فقط داشتن چیزهای مورد علاقه او در کلاس می تواند کمک کند تا از خجالت خود دست بکشد. او می تواند مشارکت کند و حس تعلق پیدا کند بدون اینکه کلامی در کار باشد.

 

 برخی از سوالات متداول در مورد دیر حرف زدن کودکان

 

1)چه مقدار باید از یک کودک 3 ساله انتظار حرف زدن داشت؟ 

پاسخ :

در سن 3 سالگی، بچه ها معمولا در جملات کوتاه صحبت می کنند، می توانند بخش های بدن را تشخیص دهند و کلمات را چندگانه کنند.

2)چه مقدار باید از یک کودک 4 ساله انتظار حرف زدن داشت؟ 

پاسخ: به سن 4 سالگی بچه ها معمولا

  • می توانید یک داستان ساده و یادآور جملات کوتاه مهد کودک را بگوید
  • از جملات حدود پنج کلمه استفاده کند
  • استفاده از “من” و “شما” به صورت صحیح

3)چه مقدار باید از یک کودک 5 ساله انتظار حرف زدن داشت؟

پاسخ:

  • میتواند نام و نام خانوادگی خود را کامل بگوید.
  • از سؤالاتی مانند «چرا» یا «چه کسی»  استفاده میکند.
  • در مورد آن چه که در آن روز انجام داده صحبت میکند.

4)چه چیزی موجب تاخیر در مهارت های کودکان در کودکان می شود؟

پاسخ:

اغلب وقت پزشکان نمی توانند علت یا تشخیص خاصی را برای تاخیر در مهارت های حرکتی یا هماهنگی پیدا کنند،  بیماری های مربوطه ی دیگر را مورد بررسی قرار میدهند، عبارتند از:

  • مشکلات کمبود کنترل عضلات، به نام آتاکسیا
  • مشکل با چگونگی هماهنگی و برنامه ریزی حرکات مغز
  • بیماری های عضلانی
  • فلج مغزی

برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه گفتار درمانی کودکان و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

02122636858 –  09212773724

 

مطالب پیشنهادی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.