بازی درمانی کودکان ؛ تاثیر بازی در درمان کودکان

درمان به روش بازی درمانی یکی از روش های پاسخگویی به نیازهای بهداشت روانی کودکان است و توسط کارشناسان به عنوان یک روش مناسب در برخورد با رشد مغز کودکان مورد تایید قرار گرفته است.

۱,۵۳۳

بازی درمانی کودکان

 

درمان به روش بازی درمانی یکی از روش های پاسخگویی به نیازهای بهداشت روانی کودکان است و توسط کارشناسان به عنوان یک روش مناسب در برخورد با رشد مغز کودکان مورد تایید قرار گرفته است. این روش معمولا با کودکان 3 تا 11 ساله کار می شود و راه را برای آنها و برای بیان تجربیات و احساسات خود از طریق یک فرایند طبیعی، وهدایت خود بازمی کند. به عنوان تجربه و دانش پزشکی با کودکان اغلب از طریق بازی ارتباط برقرار می شود. بازی وسیله ای مهم برای شناخت و پذیرش خود کودک و دیگران می شود.

 

بازی درمانی کودکان
بازی درمانی کودکان

 

بازی کودکان باعث بروز احساسات ذهنی و فردی می شود. بازی به کودک کمک می کند تا بتواند بر ذات خود مسلط شود و درک کند که توانایی های او به معنای ارزش و استعداد او است. در طی بازی کردن، کودکان به تسلط بر محیطشان هدایت می شوند. همچنین بازی کردن می توتند در پیشرفت تفکر  و افزایش خلاقیت کمک کند. بازی به همین ترتیب راه را برای کودکان فراهم می کند تا احساسات قوی تری داشته باشند کنند و ناراحتی های و مشکلات درونی خود را تسکین دهند. درزمانی که کودک مشغول به بازی می شود، اتفاقات و حوادث زندگی اجتماعی نامطلوب را با شکستن آنها به بخش های کوچک تر، تخلیه حالت های احساسی یا فریم های ذهنی که با هر بخش همراه می شوند تجربه میکند. او هر تجربه را دوباره به درک خود از خود و به دست آوردن سطح بالاتری و درجه بالاتر از تسلط به بازی به دست می آورد.

 

عی مشاوره یا روان درمانی است که برای برقراری ارتباط و کمک به افراد، به ویژه کودکان، برای جلوگیری یا حل کردن چالش های روان شناختی استفاده می شود. تصور می شود این امر به آنها کمک می کند تا به یکپارچگی اجتماعی، رشد و توسعه، مدولاسیون عاطفی و حل مشکلات روانی کمک کنند.

در بازی درمانی نیز می توان به عنوان یک ابزار برای تشخیص استفاده کرد. پزشک متخصص بازی کودک را که با اسباب بازی ها (بازی ها، حیوانات خانگی، عروسک ها و غیره) بازی می کند، به منظور تعیین علت رفتار  خوشایند یا ناخوشایند مشاهده می کند. اشیاء و الگوهای بازی، و نیز تمایل به برقراری ارتباط با پزشک ، می توانند مورد استفاده قرار گیرند تا منطق پایه ای برای رفتار در داخل و خارج از جلسه درمان را درک کنند. با این حال، هنگام استفاده از بازی درمانی برای ارزیابی کودک باید تمام جوانب را در نظر گرفت.

 

بازی درمانی کودکان
بازی درمانی کودکان

 

با توجه به دیدگاه روان شناختی، افراد (به ویژه کودکان) در بازی دخالت خواهند کرد تا از طریق سوء تفاهم و اضطراب های داخلی آنها کار کنند. با توجه به این دیدگاه خاص، بازی درمانی می تواند به کودک کمک کند تا خود را بهتر بشناسد آن هم تا زمانی که کودکان اجازه زمان برای “بازی آزاد” یا “بازی بدون ساختار” را دارند. با این حال، بعضی از مشکلات درمان در بازی ها جدا می شوند و در طول جلسات درمان حل می شوند تا کودک وارد مسیر درمان شود.

 

کاربرد بازی درمانی در کودکان

جهت درمان کودکان سرسخت و کسانی که نسبت به حل مسائل مربوط به سازگاری مشکل دارند استفاده می‌شود.

فضای بازی‌ درمانی

فضای بازی باید ثابت باشد و شامل یک محدوده بسته که معمولا یک اتاق مخصوص است که از لحاظ نور و دما در جای مناسبی از ساختمان قرار داشته باشد. بچه‌ها باید در محدوده اتاق بازی کنند و هیچیک از اسباب‌بازی ها را نباید از اتاق خارج کنند.

برای هر جلسه درمان چند اسباب‌بازی از قبل تهیه می‌شود و در نظر گرفته می‌شود که عمدتاً شامل نوزاد عروسکی، بطری شیر نوزاد، مداد رنگی، سربازان عروسکی، تفنگ عروسکی، تعدادی عروسکهای کاغذی که بیانگر اعضای خانواده باشد،‌ خانه عروسکی، خمیرهای بازی و توپ است که در اختیار بچه‌ها قرار داده می‌شود به او این اختیار را می دهیم که هر کدام از بازی ها را که دوست دارد انجام دهد.

 

انواع بازی های مناسب برای کودکان

کودکان روحیات و احساسات متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و با توجه به ویژگی های شخصی؛ بازی های مختلفی را نیز می آموزند و تجربه می کنند. عواملی که در انتخاب نوع بازی کودکان دخالت دارد عبارتند از: تفاوت های فردی؛ میزان سلامتی سلامتی؛ سطح رشد جسمی و حرکتی؛ بهره ی هوشی؛ جنسیت؛ خلاقیت؛ فرهنگ خانواده و موقعیت جغرافیایی

 

بازی درمانی کودکان
بازی درمانی کودکان

 بازی های جسمانی

از قدیمی ترین نوع بازی است ؛ به ابزار مخصوص نیازمند است؛ هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی انجام می شود ؛ برای مصرف انرژی اضافی بدن ونجات یافتن از خستگی و کسالت بسیار مفید است و رفتارهای نا آرام و پرخاشگری توأم با عصبانیت کودک را کاهش می دهد .

 بازی های تقلیدی

کودک به تقلید نقش هایی می پردازد که آن ها را باور دارد . معمولاً بهترین شخصیت ها برای شروع ایفای نقش پدر و مادر، برادر و خواهر و دوستان هستند. کودک در این نوع بازی لذت برده و مهارت کسب می کند .

 

بازی های تصویری و نمایشی

کودک از لباس و وسایل مخصوص  بزرگتر هایش استفاده می کند ؛ مانند پسر کوچکی که کت پدرش را به تن کرده؛ عینک اورا به چشم می زند و یا دختربچه ای که کفش پاشنه دار مادر را پوشیده و به سختی راه می رود .

بازی های نمادین و نشانه دار

زمانی که کودک دستیابی به ابزار و وسایل مورد نیاز خود را غیر ممکن می بیند ؛ نیازها و آرزوهای خود را با استفاده از وسایل مورد نیاز خود را غیر ممکن می بیند ؛ نیازها و آرزوهای خود را با استفاده از وسایل نمادین و از طریق بازی بیان می کند . برای مثال بر تکه ای چوب سوار شده ؛ این طرف و آن طرف می رود ؛ مانند این که سوار بر اسبی شده و آن را هدایت می کند . این نوع بازی ها یکی از بهترین شیوه های بازی درمانی محسوب می شوند .

بازی های آموزنده

بهترین لوازم آموزش کودک؛ استفاده از لوازم بازی مناسب است ؛ مانند مکعب های چوبی که کودک با جورکردن و دسته بندی کردن آن ها می تواند با مسائل اساسی اما ساده و آسان ریاضی آشنا شود . از خانه ی کوچک اسباب بازی برای آشنا کردن کودک با واقعیت های موجود زندگی می توان استفاده کرد . بازی های آموزشی باعث تقویت رشد ذهنی واجتماعی کودک می شوند. پس بهتر است به کودک اجازه دهیم کنترل بازی را به دست بگیرد و مسیر را تعیین کند.

 

بازی درمانی کودکان
بازی درمانی کودکان

بازی های خلاقانه

کودک از طریق به وجود آوردن و خلق کردن چیزی احساسات خودش را بروز می دهد. مانند نقاشی ؛ موسیقی ؛ خمیر بازی ؛ شن بازی و بازی با خاک رس …

موقعیت مناسب برای بازی درمانی

بازی درمانی عموما در کلینیک های مشاوره و درمانی مخصوص کودکان که مجهز به اتاق بازی کودک هستند، انجام می‌شود. در این اتاقها فضای مناسب و اسباب بازیهای مناسب برای بازی قرار داده می‌شود.

جهت استفاده از خدمات بازی درمانی کودک و رزرو نوبت با متخصصان می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید

02122636858 – 09212773724

مطالب پیشنهادی 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.